Obiectivul general
Obiectivul general al proiectului consta in implementarea de instrumente integrate la nivel national, pentru urmarirea parcursului educational al tinerilor si a angajabilitatii absolventilor de studii superioare, in vederea imbunatatirii capacitatii sistemului de invatamant superior de a sustine dezvoltarea economica si sociala si de a creste relevanta invatamantului superior pentru piata fortei de munca.
Obiectiv general
Obiectivul general al proiectului consta in implementarea de instrumente integrate la nivel national, pentru urmarirea parcursului educational al tinerilor si a angajabilitatii absolventilor de studii superioare, in vederea imbunatatirii capacitatii sistemului de invatamant superior de a sustine dezvoltarea economica si sociala si de a creste relevanta invatamantului superior pentru piata fortei de munca.
Implementarea acestor instrumente integrate la nivel national va contribui la asigurarea unicitatii si consistentei datelor privind sistemul de invatamant superior, avand un rol important in fundamentarea pe termen mediu si lung a politicilor si strategiilor publice in domeniu.
Proiectul vizeaza dezvoltarea Registrului Educational Integrat, care va asigura interoperabilitatea intre sistemele de gestiune existente, atat in plan orizontal (in cadrul sistemului de invatamant universitar), cat si in plan vertical (corelarea cu invatamantul preuniversitar si cu sistemul de formare continua), printr-o solutie de tip cloud. Registrul Educational Integrat va crea premise pentru conectarea la sisteme de gestiune la nivel international, precum si la sisteme de clasificare a nomenclatoarelor la nivel european (exemplu: Ploteus). Totodata, Registrul Educational Integrat va constitui un sistem de raportare care sa permita urmarirea parcursului educational al studentilor (rapoarte de tip evidenta), generarea de rapoarte statistice si de indicatori de performanta, care sa raspunda cerintelor de benchmarking de la nivel national si international.
Gestiunea integrata a datelor privind studentii din sistemul de invatamant superior se va realiza prin intermediul Registrului Matricol al Universitatilor din Romania (RMUR). Acesta va fi implementat pentru toti anii universitari si pentru toate ciclurile de studii, in conformitate cu prevederile Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, pornind de la rezultatele obtinute in cadrul proiectului ”Registrul Matricol Unic”. RMUR va avea in vedere consolidarea unei baze de date in care sa fie inregistrati toti studentii universitatilor de stat sau particulare din Romania si va integra functionalitatile de interoperabilitate cu celelalte sisteme de gestiune din domeniu. Pentru constituirea si operationalizarea RMUR se au in vedere atat aspecte de natura legislativa (Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal) si organizatorica (de constituire, functionare si gestionare institutionala a RMUR), cat si de natura practica (preluarea aplicatiei informatice RMU si a echipamentelor achizitionate pentru aceasta, utilizarea suportului de specialitate din partea dezvoltatorului sistemului RMU, actualizarea continutului nomenclatoarelor implementate prin proiectul RMU, sustinerea financiara si institutionala a continuarii activitatilor pentru incarcarea in RMU a datelor studentilor inmatriculati). Pentru intarirea relatiei universitatilor cu studentii si absolventii, precum si pentru analiza corelatiei dintre oferta educationala si cerintele pietei muncii, se va dezvolta un sistem informatic ce va facilita accesul securizat la instrumente pentru dezvoltare si implementare de studii de monitorizare a studentilor si absolventilor, fructificandu-se rezultatele si experienta din cadrul proiectului Absolventii si Piata Muncii. Pentru utilizarea sistemului de catre universitati si institutii centrale, acesta va fi interoperabil cu RMUR, iar instrumentele vor putea fi adaptate specificului institutional. Totodata, se vor utiliza componente de social media pentru crearea unei retele de networking intre universitati, absolventi si mediul economic, in vederea realizarii de retele virtuale, permanente, de comunicare intre membri.
Obiective specifice
Obiectivele specifice ale proiectului, care contribuie la realizarea obiectivului general al POSDRU si la atingerea obiectivelor specifice aferente axei prioritare 1, "Educatia si formarea profesionala in sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere", si domeniului major de interventie 1.2, Calitate in invatamantul superior, sunt:
1. asigurarea unei imagini reale a capitalului uman dezvoltat prin invatamant superior, in vederea cresterii competitivitatii sistemului de invatamant superior si a accesului la educatia universitara;
2. asigurarea volumului necesar de informatii care sa sprijine fundamentarea politicilor educationale, elaborarea si implementarea strategiilor educationale si a celor de dezvoltare;
3. cresterea vizibilitatii informatiilor privind sistemul de invatamant superior si a intregului traseu educational, in vederea cresterii relevantei invatamantului superior pentru piata muncii si pentru societatea bazata pe cunoastere;
4. consolidarea relatiilor dintre universitati, studenti, absolventi si mediul socio-economic prin dezvoltarea unui sistem informatic care sa faciliteze schimbul de informatii si analiza corelarii ofertei educationale cu cerintele pietei muncii;
5. cresterea competentelor reprezentantilor universitatilor privind utilizarea instrumentelor dezvoltate, in vederea imbuntatatirii managementului universitar, a planificarii strategice si a corelarii cu piata muncii.
Configurarea unei imagini reale a capitalului uman din invatamantul superior (OS1) se va realiza prin implementarea integrala a Registrului Matricol al Universitatilor din Romania (RMUR) pentru toti studentii inscrisi in invatamantul superior. Registrul va permite transferul in timp real al informatiilor de la nivelul universitatilor, facilitand accesul la diferite tipuri de date si, in acelasi timp, la rapoarte statistice privind studentii, in functie de tipurile de utilizatori ai sistemului. Crearea Registrul Educational Integrat (REI), printr-o solutie de tip cloud-computing, va oferi volumul necesar de informatii pentru urmarirea intregului parcurs educational al studentului, prin interoperarea RMUR cu sistemele de gestiune a datelor din sectoarele preuniversitar si de formare continua, precum si pentru conturarea unei imagini reale si cat mai complete a invatamantului superior (OS2). Acest lucru va avea un rol important in sporirea transparentei informatiilor privind invatamantul superior (OS3) si se va constitui intr-un punct unic de acces pentru cei interesati de astfel de informatii (personalul din sistemul educational, studenti, absolventi, actori ai mediului socio-economic etc.). Totodata, REI va permite accesul la informatii agregate pentru diverse tipuri de utilizatori: studenti, personal cu functii de decizie in invatamantul superior, personal din structurile de conducere ale universitatilor etc., printr-un sistem de raportare Business Inteligence.
Proiectul va sprijini si schimbul de informatii dintre actorii din invatamantul superior si mediul socio-economic si va implementa masuri care sa faciliteze analiza gradului de corelare a ofertei educationale cu piata muncii (OS4). In acest sens, va fi implementat un sistem informatic ale carui functionalitati vor fi orientate spre integrarea necesitatilor de realizare de studii care sa releve posibile directii de urmat pentru adaptarea programelor de studii la cerintele pietei muncii. Studiile vor fi realizate pe baza datelor preluate din RMUR (date de contact) si prin utilizarea unui set de instrumente disponibile la nivelul sistemului informatic creat in acest scop. Transferul informatiilor va fi posibil si datorita includerii unei componente specifice social media, care va inlesni vizualizarea profilului educational al absolventului, prin preluarea acestuia din RMUR.
Instrumentele dezvoltate si implementate in cadrul proiectului vor sprijini demersurile de informatizare si eficientizare ale proceselor de la nivel institutional (management, asigurarea calitatii, gestiunea datelor statistice, servicii studenti etc.), prin formarea acelor persoane din universitati care pot utiliza sistemele respective in activitatea zilnica (OS5).